ANWIM S.A.
ul. Stańczyka 3, 01-237 Warszawa

Adres do korespondencji:
ul. Daimlera 2, 02-460 Warszawa

Sekretariat:
tel: 22 496 00 00
fax: 22 496 00 03
e-mail: biuro@anwim.pl

BOK Flota: tel: 505 505 105

Dołącz do sieci

NIP 527-00-11-878
REGON 010404971
KRS nr 0000275176
BDO 000096200
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy
Sąd Gospodarczy XII Wydział
Kapitał zakładowy: 17.164.410 zł
Kapitał wpłacony: 17.164.410 zł

Formularz zapytaniowy
Wyślij zapytanie poprzez e-mail

Handel i zwyczaje zakupowe konsumentów w dobie pandemii

2020-05-06

Obostrzenia wprowadzone w wyniku epidemii koronawirusa dotyczą w dużej mierze placówek handlowych. Nowe zasady w drastyczny sposób ograniczyły dostęp konsumentów do sklepów, a ograniczenia poruszania się wymusiły zmiany zwyczajów zakupowych. Stan sektora sprzedaży detalicznej w Polsce na przełomie kwietnia i maja 2020 r. komentuje Monika Ostaszewska, marketing manager, Anwim S.A., sieć stacji paliw MOYA.

 

Wyraźne spadki

Niewątpliwie jesteśmy świadkami załamania handlu w Polsce. Niepokojące dane zaprezentował ostatnio Główny Urząd Statystyczny, według którego za marzec, w ujęciu rok do roku, sprzedaż detaliczna ogólnie spadła o 9 proc. Biorąc pod uwagę, że dane za luty wskazują ponad siedmioprocentowy wzrost r/r, widać tu wyraźną różnicę, a musimy wziąć pod uwagę, że obostrzenia zaczęły obowiązywać dopiero dwunastego, a kolejne 20 marca. Spodziewamy się zatem, że dane za kwiecień mogą być jeszcze bardziej pesymistycznie.

Na minusie są niemal wszystkie kategorie, a prawdziwą zapaść widać w sektorze odzieży i obuwia, których sprzedaż spadła aż o połowę. Na lekkim plusie jest żywność (2,5 proc.) i produkty farmaceutyczne (8,8 proc.). Udział w sprzedaży przez internet wzrósł z kolei z 5,6 do 8,1 proc. Jednak, jak widać, nie poprawiło to znacząco ogólnych statystyk. Według GUS ogólna sprzedaż na stacjach paliw spadła o 12,5 proc., natomiast, co ciekawe, w sieci MOYA w sprzedaży sklepowej zanotowaliśmy wzrosty. Zawdzięczamy je przede wszystkim nowej kategorii produktowej, czyli asortymentowi środków higienicznych i odkażających, niezbędnych w dobie epidemii.

Zmiany zachowań konsumentów

Cykliczne badania „Shopper Trends”, firmy badawczej Nielsen, określają nastroje i zachowania konsumentów. Według wcześniejszych edycji raportu przeciętny polski konsument wykazywał wysoki poziom optymizmu i podobnie wysoko oceniał stan swoich finansów osobistych. Mimo to, robiąc zakupy, zwracał szczególną uwagę na ceny poszczególnych produktów oraz był wrażliwy na promocje. Generalnie można uznać, że polski konsument jest bardzo rozsądny. Co ciekawe, charakteryzujemy się także ponadprzeciętną częstotliwością robienia zakupów – częściej niż inni Europejczycy odwiedzamy sklepy i dyskonty.

Ogłoszony w Polsce stan epidemii zmienił nasze zwyczaje. Po zmasowanym szturmie na sklepy po wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego, konsumenci obecnie zdecydowanie rzadziej robią zakupy i raczej w średnich i mniejszych sklepach. Dane z raportu „Shopper Trends” pokazują też, że Polacy będą jeszcze bardziej zwracać uwagę na ceny produktów. Może to być przyczynkiem do zmian strategii komunikacyjnych i marketingowych sieci handlowych zwiększających nacisk na ekspozycję korzystnych cenowo zakupów.

Spodziewamy się spowolnienia gospodarczego. Może skutkować to tym, że konsumenci bardziej zainteresują się markami i produktami lokalnymi, a zakupy będą realizować w sklepach o mniejszych formatach. Co ciekawe, już nie cena ma dla nich kluczowe znaczenie – coraz częściej jest to kwestia bezpieczeństwa w czasie zakupów.

Zmiany na stacjach paliw

Ogólne obostrzenia dotyczące poruszania się spowodowały spadki obrotów na stacjach paliw, szczególnie tych w większych miastach. Wynika to z faktu, że w dużych ośrodkach więcej osób jest w stanie przestawić się na tryb home office i w związku z tym mniej konsumować paliwa. Innego rodzaju zjawiskiem u klientów tankujących na stacjach jest chęć jak najszybszego dokonania transakcji. Implikuje to spadki sprzedaży w kategorii gastronomii. Powyższe obserwacje zmian zwyczajów konsumentów również wymuszą zmiany na stacjach paliw.

Jak wspomniałam, niezwykle istotna stała się kwestia bezpieczeństwa zakupów, zatem spodziewamy się, że wiele z obowiązujących teraz zasad sprzedaży zostanie utrzymana na dłużej. Mam tu na myśli z jednej strony stały asortyment produktów higienicznych, z drugiej bardziej restrykcyjne zasady utrzymania czystości w obiekcie czy stosowania dodatkowych środków ochronnych przez sprzedawców, jak np. plastikowe przyłbice, czy osłony z plexi. Sądzę także, że w dalszym ciągu będzie rozwijać się kategoria marek własnych. Konsumencie będą zainteresowani produktami z logo sieci stacji paliw, ponieważ stanowią one rozsądny kompromis między ceną a jakością. Klienci będą także chętniej korzystać z różnych promocji i nowoczesnych technologii, jak aplikacje mobilne, które pozwalają przyspieszyć czas realizacji tankowania i zakupów na stacjach.

Czekają nas wszystkich duże zmiany, a to, co obecnie obserwujemy na świecie, może okazać się jedynie preludium do nowego rozdziału w funkcjonowaniu gospodarki, w tym sektora handlu. Spowoduje to konieczność dostosowania się i zmian w bardzo wielu sferach życia. Wygrają jak zwykle Ci, którzy wykażą się największą elastycznością i umiejętnością adaptacji do „nowej normalności”.


2020-09-28
Mocno czekoladowa promocja na Dzień kawy w Caffe MOYA
We wtorek, 29 września, w Międzynarodowy Dzień Kawy, na klientów stacji paliw MOYA czeka promocja. Jak wiadomo, kawa najlepiej smakuje nie tylko w doborowym towarzystwie, ale także ze słodką lub nieco wytrawną czekoladową przekąską. Dlatego każda osoba, która w tym...
2020-09-24
Bukowa, czyli kolejna stacja paliw sieci MOYA
Trzeci kwartał 2020 r. dla spółki Anwim S.A., właściciela sieci MOYA, jest niezwykle intensywny. Niemal codziennie otwierany jest nowy obiekt pod granatowo-czerwonymi barwami. Stacją, która ostatnio pojawiła na mapie Polski jest Bukowa w woj. świętokrzyskim. Obiekt jest przystosowany do obsług...
2020-09-15
„Razem bezpieczniej do celu” – kontynuacja współpracy stacji paliw MOYA w Dębicy z fundacją PRODRIVER
Stacja paliw MOYA w Dębicy, wspólnie z Fundacją PRODRIVER, w najbliższy piątek, 18 września o godz. 13:00 zorganizuje ogólnodostępne spotkanie edukacyjne „Razem bezpieczniej do celu”. Zadaniem tego przedsięwzięcia będzie promowanie trzeźwości i bezpieczeństwa na drogach. Uczestnicy akcji będą mogli wzią...
2020-09-14
Codziennie nowa stacja – takie rzeczy tylko w sieci MOYA
Po otwarciu stacji w Bytowie, MOYA prezentuje kolejny nowy obiekt. Zlokalizowany jest on w mazowieckiej miejscowości, Pionki. Jest to stacja koncentrująca się na obsłudze ruchu miejskiego, a oferuje benzynę 95, olej napędowy i LPG. Stacja wyposażona jest w kącik Caffe MOYA, w którym nie zabraknie gorące...
2020-09-03
Przez piach i błoto – MOYA na rajdzie Baja Poland
Anwim S.A., operator sieci stacji paliw MOYA, w ramach współpracy sponsoringowej z Parkiem Rozrywki Energylandia, wspiera Energylandia Rally Team, drużynę rywalizującą na trasach rajdów terenowych. Logotyp MOYA będzie prezentował się na Volkswagenie Amarok oraz Can-am Maverick jeżdżących w barwach tego...
MAPA STACJI