2020-04-27

Branża paliwowa – sytuacja w czasie kryzysu epidemicznego

Branża paliwowa odczuwa skutki pandemii i wprowadzonych na czas jej trwania obostrzeń. Po początkowych spadkach sprzedaży paliw na stacjach sytuacja sektora się ustabilizowała. Zmiany zachodzą dynamicznie i bardzo ważna jest umiejętność adaptacji do tych nowych realiów funkcjonowania, ale działamy i spoglądamy w przyszłość z optymizmem.
Komentarz
Filipa Puchalskiego, dyrektora ds. operacyjnych MOYA, członka zarządu Anwim S.A.
Jako branża nauczyliśmy się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Działamy, zachowując wszystkie zasady bezpieczeństwa zarówno na stacjach, jak i w pracy administracyjnej. Spodziewamy się, że pomimo systematycznego zmniejszania obostrzeń, część z obecnych zasad bezpieczeństwa zostanie z nami na dłużej. Cały sektor paliwowy w Polsce działa solidarnie. Wzajemnie wspieramy się, wymieniamy doświadczenia, staramy wprowadzić na stacjach najlepsze praktyki. Jesteśmy świadomi, jak istotna z punktu widzenia całej gospodarki jest sprzedaż paliw.
W wyniku wprowadzonych obostrzeń średnie spadki sprzedaży paliw, według danych GUS za marzec, wynoszą 12,5% r/r. Widzimy wyraźne rozróżnienie między stacjami miejskimi, a tymi położonymi w mniejszych miejscowościach. Większe spadki zwykle zdarzają się w dużych ośrodkach, czyli tam, gdzie bardziej popularna i przede wszystkim możliwa jest praca zdalna. To z pewnością jeden z powodów, w wyniku którego ludzie zdecydowanie mniej poruszają się po miastach. Weszliśmy też w okres większej aktywności pracowników sektora rolnego, co zauważamy na stacjach paliw zlokalizowanych poza dużymi ośrodkami.
Jeżeli chodzi o produkty pozapaliwowe, w ramach branży odczuliśmy spadki w sprzedaży gastronomii. Wynika to przede wszystkim z tego, że ludzie mniej się przemieszczają, a będąc na stacji paliw, starają się jak najszybciej zrealizować płatność za paliwo, by nie przebywać w obiekcie dłużej, niż jest to absolutnie konieczne. Widzimy, że asortyment produktów gastronomicznych na stacjach większości sieci w Polsce został znacznie zredukowany.
Co ciekawe, w przypadku sprzedaży sklepowej zanotowaliśmy spory, bo aż 20% wzrost r/r. Jest to związane m.in. z wprowadzeniem do oferty na większości stacji asortymentu środków ochronnych, czyli płynów, żeli odkażających, maseczek higienicznych czy jednorazowych rękawiczek. Drugim czynnikiem generującym naszym zdaniem wzrosty może być ładna pogoda, która sprzyja kupowaniu przez klientów choćby napojów.
Niskie ceny paliw nie pobudzają wolumenów, ponieważ ograniczenia w poruszaniu są wciąż obowiązujące, a ludzie praktykują pracę zdalną. Obserwujemy, że popyt na paliwa wciąż jest niski. Natomiast korzystne ceny hurtowe pozwalają poszczególnym stacjom nieco zrekompensować straty wynikające z niskich obrotów.
Spodziewamy się, że plan odmrażania gospodarki z czasem będzie pobudzał sprzedaż na stacjach paliw. Jesteśmy świadomi, że sytuacja jest dynamiczna i wiele może się zmienić, ale obecnie jesteśmy świadkami stabilizacji. Od ok. dwóch tygodni obroty są na stałym poziomie. Wierzymy, że w okolicach lipca zaczniemy odbudowywać sprzedaż. Jeśli jesienią nie będzie silnego nawrotu epidemii w kraju, do końca roku spodziewamy się wrócić do punktu wyjściowego. Sądzimy także, że w nadchodzące wakacje znacznie mniej osób zdecyduje się na wyjazdy zagraniczne, spędzając swoje urlopy w kraju. Ten fakt może być dodatkowym czynnikiem poprawiającym wyniki sprzedaży.
Dziś jesteśmy pełni optymizmu. Jako Anwim S A. realizujemy swoją długoterminową strategię rozwoju, działamy zgodnie z przyjętymi planami.

Ostatnie Aktualności

2025-05-16

MOYA i Fundacja Jednym Śladem razem dla bezpieczeństwa na drogach

MOYA kontynuuje współpracę z Fundacją Jednym Śladem. W ramach partnerstwa, sieć stacji paliw wesprze fundację w realizacji jej zadań statutowych, czyli działalności ratowniczej, transportu...
2025-04-28

Rajd Świdnicki: Udane otwarcie sezonu dla Gosi Prus wspieranej przez MOYA

Rajd Świdnicki, inaugurujący sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, zakończył się wielkim sukcesem dla zespołu Gosi Prus, wspieranego przez MOYA Stacja. Dzięki świetnej jeździe...
2025-04-25

MOYA pobiegnie z Fundacją Poland Business Run

Sieć stacji paliw MOYA dołącza do grona sponsorów Poland Business Run – największej charytatywnej sztafety biznesowej w Polsce. W ramach współpracy marka nie tylko aktywnie wesprze...
2025-04-25

MOYA i OPOLSAR: partnerstwo z misją w Międzynarodowy Dzień Psa Ratowniczego

Ostatnia niedziela kwietnia to Międzynarodowy Dzień Psa Ratowniczego – święto obchodzone od 2008 roku przez ratowników i ich czworonożnych partnerów na całym świecie. To symboliczny moment,...
2025-04-25

Zagłosuj na aplikacje mobilną Super MOYA w Konkursie PRODUKT ROKU 2025!

Czy jesteś gotowy na przygodę z innowacyjnymi rozwiązaniami? Nadszedł czas na Konkurs PRODUKT ROKU 2025! To wyjątkowy plebiscyt, który przyciąga uwagę wszystkich miłośników nowoczesnych...
2025-04-24

MOYA wspiera OSP Ratownictwo Wodne Gdynia – partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa i odpowiedzialności społecznej

Anwim S.A., właściciel marki MOYA – 3. największej i najszybciej rozwijającej się sieci stacji paliw w Polsce – nawiązał współpracę z Ochotniczą Strażą Pożarną Ratownictwo Wodne...