Pointer Profil ogólnodostępny
Aktualności ON MOYA Power Program TankQ Produkty MOYA Stacje MOYA Caffe MOYA LINK 4 Kariera Kontakt Dla Partnerów
A A A kontrast
ABC ekonomicznej jazdy
Zdjęcie główne

Jazda ekonomiczna (ang. eco – driving) to styl prowadzenia pojazdu,  pozwalający na ograniczenie od 5 do 25% spalania paliwa, ale także wpływający na bezpieczeństwo jazdy i  mniejsze zużycia innych elementów eksploatacyjnych samochodu.


Niezależnie czy jeździmy autem nowym czy kilkunastoletnim, z silnikiem Diesla czy benzynowym, małym autem miejskim czy samochodem dostawczym – poprzez wyrobienie w sobie kilku prostych nawyków, możliwa jest spora oszczędność paliwa. Poniżej kilka wskazówek, jak to zrobić:  


Aerodynamika  – o ile na ogólną aerodynamikę pojazdu nie mamy wpływu, to jednak prosta zasada – zamykanie okna, szczególnie przy prędkościach powyżej 60km/h, ogromnie zmniejsza opór powietrza, a co za tym idzie, spalanie paliwa.


Biegi – właściwy ich dobór powala na oszczędną, a jednocześnie dynamiczną jazdę.  Dla silników Diesla optymalną jest  praca między 1,5 a 2,5 tysiąca obrotów na minutę. Silniki benzynowe mają ten zakres przesunięty, mniej więcej między 2 a 3 tysiące obrotów na minutę.


Hamowanie silnikiem -  rozsądna alternatywa dla niebezpiecznej i wcale nieekonomicznej jazdy na luzie. W czasie hamowania silnikiem, silnik napędzany jest przez koła pojazdu, a dopływ paliwa jest całkowicie odcięty. Hamowanie silnikiem jest proste – wystarczy zdjąć  nogę z gazu przy włączonym biegu. Gdy obroty spadną do ok. 1,5 tysiąca na minutę, należy bieg zredukować do niższego, aż do zatrzymania się pojazdu.


Klimatyzacja - może podnosić spalanie o nawet 2l/100 km w jeździe miejskiej. W korzystaniu więc z klimatyzacji zalecany jest umiar, czasem dla schłodzenia wnętrza pojazdu wystarczy zwykły nawiew.


Opony – zbyt niskie ciśnienie w oponach znacznie wpływa na ilość spalanego paliwa, co jednak ważniejsze, jazda z niedopompowanymi oponami jest szalenie niebezpieczna.  Konieczne jest regularnie sprawdzanie ciśnienia w oponach.


Planowanie drogi – jeżeli to możliwe, bardziej opłacalny jest wybór drogi dłuższej, ale mniej zatłoczonej lub o lepszym stanie powierzchni. Jazda ze stałą prędkością jest dużo bardziej ekonomiczna, niż ciągłe przyśpieszanie i hamowanie.   


Płynna jazda – prawdopodobnie najważniejsza zasada Eco driving. Zaleca się unikania nagłych przyśpieszeń, szarpania, a także częstych hamowań. Drogę należy planować na kilka kroków przed – np. widząc daleko przed sobą czerwone światło, nie należy przyspieszać po to, by za chwilę hamować.  


Prędkość – każdy silnik ma pewną granicę prędkości, po przekroczeniu której zużycie paliwa drastycznie wzrasta. W przypadku małych samochodów osobowych jest to mniej więcej 120 km/h . Jadąc więc trochę wolniej po autostradzie, można zajechać dużo dalej.   


Zapalanie silnika – zdecydowanie bez dodawania gazu. Na początku jazdy lepiej nie obciążać chłodnego silnika, zaleca się unikanie wysokich obrotów podczas pierwszego kilometra drogi.